Köpevillkor

 

Register

  • Inledning
  • Evenemangets helhet
  • Ångerrätt gäller ej på biljettköp i Sverige
  • Levererad vara – Äkthetsgaranti
  • Biljettdetaljer
  • Inställt/flyttat evenemang
  • Betalning
  • Leverans/Försenad leverans
  • Hur fungerar Evenemangstorget?
  • Förköp av biljetter?
  • PuL
  • Summering av de viktigaste punkterna

 

Inledning

 

Följande villkor gäller för alla köp på Evenemangstorget.se.

Ingen order kan genomföras utan att kunden intygar att han/hon har läst och godkänt köpevillkoren. Detta genom att klicka i en obligatorisk ruta med samma namn. Beställs evenemanget genom telefon eller mail accepteras dessa villkor automatiskt.

Ordern anses som klar så snart kunden klickat i godkännandet av dessa villkor samt genom att klicka på "placera order". Därefter är beställningar klar. Det kan alltid med internet och uppkopplingar ibland ske störningar men det är viktigt att ni som kund förstår att i och med att ni klickar på placera order så kommer all information in till oss oavsett vad som händer sedan. Det går alltså inte att hävda att det blev något "fel" eller liknande då denna text är mycket tydligt med att så snart ni som kund klickar på "placera order" så är den klassad som klar.

 

 

Bekräftelsemail och biljettleverans kan ibland hamna i skräpposten. Det är viktigt att ni som kund i och med godkännandet av dessa villkor är införstådd med att så snart en kund väljer att placera ordern via denna hemsida är det klar. Bekräftelsemail är ytterligare en påminnelse av detta men köpet är alltså klart och färdigbehandlat så snart den är placerad. Anledningen till denna regel är dels för att bekräftelsen och biljetter ibland hamnar i skräpkorgen och dels för att det är ytterst vanligt att kunder inte skriver sin mailadress ordentligt och därmed ska man pga eget slarv inte kunna hävda att de inte gjort ett köp. Summering: väljer ni som kund att godkänna dessa villkor och sedan placera ordern så är ordern beställd och klar. 

Evenemangstorget ansvarar inte för eller ersätter skada som uppstår på grund av driftstörning, försening, avbrott eller annan teknisk omständighet som omöjliggör eller försvårar kundens utnyttjande av tjänsten.

Evenemangstorget.se är ett andrahandsbolag. Jämför alltid priser hos förstahandsombudet innan för att få bästa möjliga pris.

 

Evenemangets helhet

Evenemangstorget.se är ett företag som säljer evenemangsbiljetter i andra hand. Vi är inget ombud för arenan och därför inte ansvariga för evenemangets genomförande, prestation, kvalitet eller innehåll.

 

Ångerrätt

Beställd biljett återlöses eller bytes ej. Oavsett om ni valt att betala direkt via bank eller om ni valt faktura så anses köpet klart. Under inledningen står tydligt att ingen order kan genomföras utan att denna information visats till kunden. När väl kunden har tagit del av denna information är det upp till denne att placera ordern.

Distansavtalslagens regler om ångerrätt gäller inte på biljettköp som alltid är bindande oavsett biljettyp.

Ångerrätt finns inte på biljettköp i Sverige.

Samtliga beställningar som görs på Evenemangstorget är bindande.

Evenemangstorget åtar sig rätten att utan vidare underrättelse makulera beställning vilken utförts av kund som inte lämnat fullständiga och korrekta uppgifter eller om stark misstanke om bedrägeri finns.  

 

Levererad vara

Evenemangstorget.se rekommenderar alltid att kunden beställer via faktura. På detta sätt behöver kunden inte ligga ute med pengarna innan de har sin vara erhållen. Vid fakturabeställningar görs en kreditkoll på beställaren. Detta då Evenemangstorget självklart måste ha en säkerhet då varorna levereras innan betalning. 

Evenemangstorget levererar endast varor till e-mail eller kundens folkbokförda adress. Specialadresser såsom Förmedlingstjänst Skatteverket eller Poste Restante accepteras inte utan kontakt med Evenemangstorget och ömsesidig överenskommelse skriftligen.

Det är kundens uppgift att kontrollera att varan stämmer överens med beställningen samt att biljetterna levereras i tid. Evenemangstorget skickar oftast biljetterna med e-post men även ibland med ordinarie post och pga det stora antalet brev som skickas så måste Evenemangstorget utgå ifrån att alla brev kommer fram i tid.  Vid något fel måste kunden höra av sig omgående till Evenemangstorget som alltid kan lösa nya leveranser i mån om tid, detta måste ske senast 7 dagar innan evenenamanget äger rum. Evenemangstorget ersätter inte kund om kontakt uteblivit och posten blivit försenad eller om kund anlänt till arenan utan sina biljetter.  Biljetter anländer till kund via post eller e-post för egen utskrift och man kan inte få inträde till arenan utan dessa biljetter. Bokningsbekräftelsen räcker inte för inträde.

Evenemangstorgets priser baseras på arrangörens eller arenans egna prissättning. Därför har Evenemangstorget rätt att leverera likvärdiga biljetter om en specifik sektion sålts slut men annan finns till samma original pris eller sk. Face Value.

Evenemangstorget garanterar platser upp till 3 personer i rad. Är sällskapet större kan man bli uppdelad i grupper men ingen hamnar ensam om inte detta anges vid beställning genom ordern ”singelbiljetter” eller ”singelplatser”.

Evenemangstorget ansvarar inte för förlorad eller borttappad biljett. I de flesta fallen finns biljetterna att skrivas ut på nytt. Undantag kan ske då detta är omöjligt. Kostnad för återutskick av förlorade biljetter är 199kr

Evenemangstorget har äkthetsgaranti på alla biljetter som köps via Evenemangstorget.se. Vid leverans av falsk eller makulerad biljett erhåller kunden full återbetalning. För att äkthetsgarantin skall träda i kraft måste kontakt med Evenemangstorget ske innan föreställningen börjat då denna ovanliga situation ska kunna lösas så att kunden kommer in på föreställningen. Kontakt måste ske på mail: kontakt@evenemangstorget.se eller via telefon. Viktigt att telefonlogg sparas för att verifiera tidpunkten för samtalet. Under våra 8 år i branschen har ingen blivit nekad inträde med våra biljetter. Ett stolt facit vi är ensamma om inom andrahandsmarknaden.

Vid kontakt efter evenemanget så måste verifikation ifrån personal på arenan finnas. 

 

Biljettdetaljer

Evenemangstorget är ett andrahandsombud vilket betyder att den tryckta informationen som står på biljetten såsom namn, pris, bokningsnummer, adress m.m. tillhör den kunden som bokade biljetten hos förstahandsombudet.

Evenemangstorget är ett andrahandsombud och därför kan kunden bortse ifrån denna tryckta information. Kunden erhåller nytt bokningsnummer ifrån Evenemangstorget och priset som accepterats på Evenemangstorget.se är det som gäller, oavsett om priset på biljetten (det tryckta) är annorlunda. Biljetter kan finnas både billigare och dyrare hos andra aktörer.

Det finns olika typer av biljetter. Den vanligaste formen är e-biljetter vilka är utformade på vanliga A4 papper. Den mer klassiska biljetten köps och erhålles endast vid direktköp hos respektive arenors biljettkassa eller ATG-ombud. Oavsett vilken typ av biljettsort som erhålles så gäller äkthetsgarantin på samtliga.

Evenemangstorget använder sig i de vanligaste fallen av tre olika benämningar att platsuppgifter: Sittplatser – Bra Sittplatser – Bästa Sittplatser. Dessa kategorier baseras på arrangörens eller arenans prissättning.  Kategorin sittplatser innebär i de flesta fallen skymd sikt och vi rekommenderar alla kunder att kontakta supporten för att erhålla exakta platsuppgifter innan de gör sitt köp. Kunden kan inte i efterhand hävda att de fått felaktiga biljetter om den levererade biljetten är inom rätt biljettkategori.

 

Betalning

Alla betalsätt förmedlas av Payer Financial Services AB som är en registrerad betaltjänstleverantör under Finansinspektionens tillsyn och är PCI-certifierad enligt PCI DSS Level 1 och godkänd av VISA och MasterCard.
Payer Checkout är den kompletta, säkra och goda betallösningen! Den som köper får alltid välja betalsätt innan köpet slutförs och valfriheten maximeras.
I Payer Checkout finns betalsätten kort, faktura, direkt- eller delbetalning. Läs mer om Payer Checkout på payer.se

 

Betalningar via Payer 

PayerFinancial Services AB är en registrerad betaltjänstleverantör under Finansinspektionens tillsyn och är PCI-certifierad enligt PCI DSS Level 1 och godkänd av VISA och MasterCard. PayerCheckout är en komplett, säker och god betallösning! Den som köper får alltid välja betalsätt innan köpet slutförs och valfriheten maximeras. I PayerCheckout finns betalsätten kort, faktura, sms, mobil-, direkt- eller delbetalning. Läs mer om PayerCheckoutpå payer.se

 

Kortbetalning

Våra kortbetalningar hanteras av vår betalningspartner PayerFinancial Services AB för att garantera snabb och säker betalning. Payer är PCI-certifierad enligt PCI DSS Level 1 och godkänd av VISA och MasterCard för att tillhandahålla korttransaktioner över Internet. För ökad säkerhet använder vi 3D-Secure som är en global säkerhetsstandard framtagen av VISA och Mastercard för betalningar över Internet. Överföringen av information är krypterad med SSL-Secure Socket Layer-128 bitars kryptering och sker i Payers betalfönster, där inga uppgifter är tillgängliga för butiken. Ingen avgift för kortbetalning tillkommer.

 

Direktbanksbetalning

När du väljer att betala via betalsättet direktbanksbetalning loggar du in via din bank och betalningen blir genomförd direkt med hjälp av PayerFinancial Services AB som samarbetar med banken. Du kan välja att betala hela ordervärdet genom direktbetalning om du är internetkund hos Handelsbanken och Swedbank. En direktbetalning bokförs omgående hos oss. Det tillkommer inte någon avgift och överföringen av information är krypterad med SSL-Secure Socket Layer-128 bitars kryptering och sker i Payers betalfönster

 

Faktura privatperson

När du väljer faktura som betalsätt får du hem dina varor innan du betalar. Du kan sedan välja att betala hela beloppet med en gång eller dela upp betalningen i mindre delar. Fakturan förfaller 14 dagar efter köpet. Fakturan sänds via e-post. En aviavgift på 13 kronor tillkommer.

Du måste vara minst 18 år gammal vid beställningstillfället. En mindre kreditprövning görs som i vissa fall vilket innebär kreditupplysning. Vid försenad eller utebliven betalning debiteras en förseningsavgift samt dröjsmålsränta. Observera att namn och adress måste stämma med folkbokföringen.

 

För att se fullständiga villkor för PayerFinancial Services AB faktura via CollectorBank, se länkarna nedan:

 

Allmänna villkor för faktura och kontokredit

Standardiserad Europeisk konsumentkreditinformation

 

Fakturaföretag

 När du väljer faktura som betalsätt får du hem dina varor innan du betalar. Fakturan förfaller 30 dagar efter köpet. Fakturan sänds via e-post. En aviavgift på 13 kronor tillkommer.

För att se fullständiga villkor förPayerFinancial Services AB faktura via CollectorBank, se länken nedan:

 

Allmänna villkor för faktura och kontokredit

 

Delbetalning

När du väljer betalsättet delbetalning så kan du via PayerFinancial Services AB och CollectorBank AB dela upp betalningen på 3, 6, 12, 24 eller 36 månader. De extra avgifter som tillkommer framgår i kassan när du väljer typ av delbetalning, där du kan se det totala beloppet per månad. För att följa din delbetalningskampanj så behöver du betala det belopp som framgår på fakturan som skickas med brev i mitten på varje månad. Aviavgift på 29 kr tillkommer.

Här kan du se dina kostnader för delbetalning beroende på vilken avbetalningsplan du väljer. Innan du godkänner ditt köp i Payers dialog så kan du välja antal månader och se vilket belopp du totalt kommer att betala varje månad.

 

Uppläggningsavgift (engångsavgift)

Månadsvis avi-avgift

Årsränta (%)

Upp till 3 månader

95 Kr

29 Kr

0%

Upp till 6 månader

195 Kr

29 Kr

0 %

Upp till 12 månader

295 Kr

29 Kr

0%

Upp till 24 månader

295 Kr 

29 Kr

9,95%

Upp till 36 månader

295 Kr

29 Kr

9,95%

 

Minsta orderbelopp för att kunna delbetala är 1000 Kr, maxbeloppet är 50.000 Kr. Observera att namn och adress måste stämma med folkbokföringen. 

En mindre kreditprövning görs som i vissa fall innebär kreditupplysning. Vid försenad eller utebliven betalning debiteras en förseningsavgift samt dröjsmålsränta. För att se fullständiga villkor för PayerFinancial Services AB’s delbetalning via CollectorBank AB se länkarna nedan:

 

Allmänna villkor för kontokredit

Standardiserad Europeisk konsumentkreditinformation 

 

 

Inställt/Flyttat evenemang

Det är kundens uppgift att kontrollera så att evenemanget inte har flyttats eller blivit inställt. Evenemangstorget publicerar ofta sådan information i nyhetsflödet men kan omöjligen kontakta samtliga kunder vid en sådan händelse.

Vid konkurs hos arrangerande bolag så uteblir all ersättning till kund.

Vid ett inställt eller flyttat evenemang skall kunden kontakta Evenemangstorget senast 14 dagar efter att showen skulle ägt rum. Den ersättning kunden har rätt till vid kontakt inom 14 dagar efter föreställningen skulle ägt rum är det tryckta beloppet på biljetten. Det sk. Falce-Value-beloppet.

Oavsett om man som kund betalt ett högre eller lägre pris än Face-value så är det endast detta belopp som kunden äger rätt till.  Läs gärna mer om dessa regler på konsumentverkets hemsida.

Vid uteblivet kontakt inom 14 dagar efter evenemanget ägt rum uteblir ersättningen. Detta då arrangören alltid sätter liknande tidramar och om Evenemangstorget inte får in biljetterna i tid så ska kan ej längre ersättning krävas. Pengarna uteblir då till arrangör och inte Evenemangstorget.

 

Betalning

För att ingå avtal med Evenemangstorget.se behöver man vara 18 år fyllda. Med målsmans tillstånd godkännes beställningar när Evenemangstorget blivit varse detta via mail eller telefon.

Frakt och administrationskostnad tillkommer alla beställning med totalt 99 kr per order.

Det finns fyra betalsätt:

  • Faktura  (hanteras av Payer Financial)
  • Kort  (hanteras av Payer Financial)
  • Internetbank  (hanteras av Payer Financial)
  • Postförskott

Vid betalning via faktura måste personnummer anges. Kreditkoll kommer att göras på angiven person. Denna krävs då biljetterna vid godkännande kommer skickas ut i förskott.

Fakturatiden är 14 dagar från och med beställningsdatumet. Dröjsmålsränta är 8% och påminnelseavgift 50 kr. Fakturakostnaden är för tillfället 13 kr.

Vid betalning med kort eller bank tillkommer inga extra kostnader.

Postförskott tillkommer 299 kr per order. Detta pga av missbruk hos kunder som beställer utan att lösa ut sina försändelser. Notera att postförskott är lika bindande som övriga betalalternativ. Samtliga postförskottsbeställningar provas att läggas om till fakturaköp på grund av tidigare nämnda missbruk.

 

Leverans/Försenad leverans

Samtliga beställningar är på förfrågan. Dvs biljetten är inte garanterad förrän en 3-dagars period har passerat ifrån beställningsdatumet eller det officiella biljettsläppet. Anledningen till detta är att Evenemangstorget har ett manuellt lagersaldo och agerar mellanhand mellan olika leverantörer och aktörer. Ibland kan det ta upp till tre dagar innan besked ges ifrån leverantör. Därför får inga tillhörande aktiviteter som kopplas till beställd föreställning bokas inom denna 3-dagars period. Med andra ord ersätter inte Evenemangstorget om kunden betalt resa och hotell till en föreställning om detta är gjort inom denna 3-dagars period.  Efter denna period anses beställningen garanterad och först då träder garantierna in.

Leverans sker i de flesta fallen dagen efter en order lagts. Leverans sker i de flesta fallen via vanlig post. Rekommenderat brev eller e-post kan förekomma från fall till fall.

Evenemangstorget erhåller sig rätten att leverera biljetter så sent som på föreställningsdagen. Detta är extremt ovanligt.

Evenemangstorget har 100% levererade garanterade beställningar.

 

Hur fungerar Evenemangstorget?

Evenemangstorget startade våren 2012 men dess ägare har arbetat inom branschen i över 8 år. Målsättningen är att vara Sverige största och mest säkra andrahandsombud. Vi kan stolt presentera att ingen kund någonsin blivit nekad inträde med våra biljetter. Något vi är unika med.

Vi riktar i första hand in oss på konsert- och sportevenemang i Sverige men även Norden och Europa. Vi säljer biljetter till alla evenemang som är heta och populära och evenemangen behöver nödvändigtvis inte vara slutsålda hos arrangör.

Evenemangstorget är ett andrahandsombud och försörjer verksamheten genom påslag på arrangörens pris. Samtliga biljett säljs i andra hand vilket betyder att det tryckta informationen på biljetten är irrelevant. Biljetter är inte personliga i Sverige och därför kan vi erbjuda denna tjänst till dig. Specialerbjudande ifrån arrangörer såsom rabatterade priser för barn eller pensionärer behöver nödvändigtvis inte gälla på Evenemangstorget.se.

Biljetterna som säljs på Evenemangstorget.se kan finnas billigare hos förstahandsombudet. Var noga med att kontrollera detta innan ni gör er order hos oss. När väl en order placerats är den bunden och kunden är då betalningsansvarig.

 

Förköp

Som privatperson kan det vara väldigt svårt att få tag på biljetter till populära biljettsläpp.

Evenemangstorget erbjuder den unika tjänsten att man som kund kan beställa biljetterna innan ett officiellt biljettsläpp

Evenemangstorget står då för själva köandet åt kunden som i sin tur inte behöver vara aktiv under släppet. För detta tar Evenemangstorget ut en avgift som är inkluderat i biljettpriset ni som kund beställer för. Notera att det inte finns ångerrätt varken på beställningar innan eller efter ett biljettsläpp. De kunder som beställt biljetter via förköp är prioriterade och man kommer som kund aldrig behöva betala högre pris än vad man beställt biljetterna för.

Beställningar mot postförskott accepteras ej när det gäller förköp. Evenemangstorget garanterar inte biljetter när man beställer dessa innan det officiella biljettsläppet.

Detta då vi inte i förväg förutspå hur stort trycket på släppet blir eller hur många biljetter vi kan beställa. Evenemangstorget försäljer endast de antal biljetter som vi hoppas kunna lösa. Vid misslyckat förköp kommer kunden bli underrättad inom 24 timmar via den mailadress man angivit vid beställningstillfället.

 

PuL

Alla personuppgifter kommer att behandlas i enlighet med personuppgiftslagen (PuL). Du har enligt 26 § personuppgiftslagen (1998:204) rätt att gratis, en gång per kalenderår, efter skriftligt undertecknad ansökan ställd till oss, få besked om vilka personuppgifter om dig som vi behandlar och hur vi behandlar dessa. Du har också rätt att enligt 28 § personuppgiftslagen begära rättelse i fråga om personuppgifter som vi behandlar om dig.

Dina personuppgifter kommer inte lämnas ut till tredje part.

Evenemangstorget.se är ett tjänsteföretag som säljer biljetter i andrahand. Detta kan betyda att kundens slutpris inte alltid överensstämmer med arrangörens. Evenemangstorget handlar och säljer biljetter och försörjer verksamhet med ett mindre påslag. På samma sätt kan man också tjäna på att handla biljetter hos Evenemangstorget då det vid vissa fall kan säljas biljetter till under inköpspris.

Evenemangstorget.se reserverar sig mot felskrivningar och tekniska problem som kan uppstå på sidan. Det är viktigt att du har läst igenom och godkänt Evenemangstorgets köpevillkor före biljettköp hos Evenemangstorget.se.

 

Summering av de viktigaste punkterna

 

  • Evenemangstorget är ett andrahandsombud vars pålägg på arrangörens biljettpriser finansierar verksamheten. Evenemangstorgets priser är alltid de som gäller och som har accepterats av kund. Det tryckta priset på biljetten är irrelevant då biljetten är köpt i andrahand.

 

  • Alla bokningar är på förfrågan (för detaljer, läs under stycket ”Leverans/försenad leverans”)

 

  • Det finns ingen ångerrätt på biljettköp i Sverige (för detaljer läs under stycket ”Ångerrätt")

              Samtliga beställningar biljett, hotell etc är bindande.

 

  • Det är alltid ett annat namn på biljetterna, biljetter är inte personliga

 

  • Vid inställt evenemang ersätts kunden med Face-value

 

  • Ingen order kan genomföras utan att kunden läst och godkänt dessa villkor. Har en kund endast klickat i att denne läst och godkänt utan att faktiskt gjort detta är det kundens egna ansvar